Informacja Zus

2024-10-01 - 2025-01-31

Szanowni Państwo,

przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią, mogą:

  • opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r.

Muszą w tym celu złożyć specjalne oświadczenie do ZUS, że zostali poszkodowani w wyniku powodzi. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.

  • wystąpić do ZUS z wnioskiem o:
  1. odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty.
  2. zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty.

W przypadku zawieszenia realizacji umowy ZUS wyznaczy nowy termin odroczenia lub nowy termin płatności rat.

ZUS uprościł procedury rozpatrywania wniosków o udzielenie ulgi. Będą się one opierały głównie na oświadczeniu płatnika: Oświadczenie dla poszkodowanych w powodzi

Przedsiębiorcy nie będą musieli zatem składać m.in. dokumentów obrazujących ich sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat.

Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie.

Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.

Chodzi w szczególności o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.

Okres, za który zostały umorzone składki na ubezpieczenia społeczne, nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Ważne

  • Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy.
  • Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu.

Wsparcie pracowników ZUS

  1. Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń - Kontakt telefoniczny do Doradców ds. ulg i umorzeń
  2. Dodatkowo od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 pod specjalnymi numerami telefonu przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek:
  • tel. 33 825 31 34 oraz
  • tel. 76 876 45 76.

Więcej informacji na stronie internetowej ZUS.

Dyrektor

Oddziału ZUS w Bielsku-Białej

Zobacz też:

Pomoc finansowa dla rolników

Pomoc finansowa dla producentów rolnych poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

PSZOK NIECZYNNY

Urząd Gminy Jasienica informuję, że w dniu 2 listopada 2024 r. (sobota) Punkt Selektywnego Zabierania Odpadów Komunalnych będzie nieczynny.

OKRESOWA OCENA JAKOŚCI WODY

AQUA S.A. w Bielsku-Białej przedstawia informację dotyczącą jakości wody przeznaczonej do spożycia.

Logo Monitor Polski
Logo Dziennik Ustaw
Logo Lokalna grupa rybacka Bielska Kraina
Logo Związek Powiatów Polskich
Logo OLZA Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej
Logo Powiatu Bielskiego
Logo Śląskie. Pozytywna energia
Logo Euroregion Śląsk Cieszyński
Logo LGD Ziemia Bielska
Logo Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Zobacz najnowszy numer

miesięcznika gminy Jasienica